Det er i orden ikke at skyde

- jægernes Emma Gad for nybegyndere
Af Henrik Beck, Danmarks Jægerforbund

Termometeret viser plus 3 grader, men den hårde vind får det til at føles som minus 12.
Vejrguderne er ganske enkelt ikke mildt stemt denne tirsdag, da 15 andre nybagte jægere og jeg skal på nyjægerjagt. Men på trods af vind og vejr blev det en herlig og lærerig dag, hvor vi alle måtte sande, at man altså ikke bliver jæger af at bestå jagtprøven og få jagttegn. Det er først nu, det hele begynder. Det er en rigtig officiel nyjægerjagt, vi skal på. Planlagt og gennemført af medarbejdere fra Skov- og Naturstyrelsen med den lokale, statslige vildtkonsulent i spidsen – og afviklet i en statsskov.
- Det er nu, at I skal vise, om I kan bruge det, vi har lært jer, siger vildtkonsulenten i den meget grundige parole tidligt på formiddagen. Og så gennemgår han med en interessant blanding af sort, jysk humor og en løftet pegefinger, hvad vi skal, hvad vi må og i særdeleshed ikke må. - Skyd kun mod de pattedyr og fugle, som der må drives jagt på netop nu. Gør det kun, hvis skudafstanden, sikkerhedsafstanden og sikkerhedsvinklen er i orden. Og for alt i verden, følg princippet om, at hvis I er i tvivl, så lad være.

jagt_snak_lil

Vildtkonsulenten udleverer også en skriftlig parole. Eller instruks for dagens jagt.
Nu kan ingen være i tvivl om, at der f.eks. må skydes efter råer, harer og husskader.
Omvendt vil der blive skredet ind med hård hånd, hvis nogen kommer til at løsne skud mod skovskader og andre fredede pattedyr og fugle.
Sker det, er der faktisk tale om en overtrædelse af jagtloven. Dog understreger vildtkonsulenten, at dagens jagtledelse ikke kan inddrage vores jagttegn, hvis vi begår ulovligheder. Ingen af de tilstedeværende er dog i tvivl om, at der vil blive lagt endog megen vægt på, at vi opfører os som ansvarlige og hensynsfulde jægere.

Netop ansvarsbevidstheden fører senere på dagen til, at jeg undlader at skyde til to råer, der befinder sig inden for den forsvarlige skudafstand på 15 meter.
Den ene rå passerer cirka otte meter fra mig inde i såten. Den er på vej ud af det område, hvorfra klapperne er i færd med at drive vildtet ud.
Hvis jeg havde set stort på sikkerheden, kunne jeg formentligt godt have nedlagt råen i et rent sideskud. Så kunne jeg have fået mit første stykke vildt i jagtjournalen. MEN - som man skal - er jeg meget optaget af at overholde reglen om, at man aldrig skyder ind i såten, uanset afstand, vinkel eller andre eventuelle formildende omstændigheder. Det er ens jagtkammerater – mennesker af kød og blod – der render rundt derinde og siger mærkelige lyde for at drive vildtet ud. Det skal altså ikke ske med liv og førlighed som indsats!
Den anden rå passerer cirka 10 meter fra mig på vej ud af en anden såt. Hvis ikke min nabojæger havde stået i en cirka 30 graders position, 15-20 meter bagved råen, havde jeg nok skudt til den. Men jeg er den forsigtige type, der har lært, at der skal være 40 grader sikkerhedsvinkel til begge sider!

Dagens højdepunkt var dog ikke de to ikke-skudte råer.
For mig var det, da en børnehave på udflugt ad skovstien skulle passere syv jægere, der stod på post i en snorlige række med 15 meters mellemrum.
Hvad skete der så? En medarbejder fra Skov- og Naturstyrelsen styrer målrettet hen til børnene og forklarer – venligt og imødekommende – hvad vi går og laver. Resolut følger han børnehaven forbi rækken af jægere, uden at der er det mindste optræk til panik og hævede stemmer! Hverken fra børnenes, pædagogernes eller jægernes side!
Mens børnehaven går forbi, knækker alle jægerne deres haglbøsser i overensstemmelse med parolen.
Nogle - i hvert fald en kvindelig nyjæger og jeg – tager endda også patronerne ud for at signalere, at vi respekterer skovens andre brugere. De har mindst ligeså meget ret til at være der som vi har. Anerkender jægerne ikke det, skyderne vi os selv i foden – så skaber vi unødvendige problemer i forhold til det omgivne samfund.
Ingen behøver føle sig utryg, selvom de færdes på stierne i en skov, hvor der drives jagt. Jagt skal kunne foregå sideløbende med andre friluftsaktiviteter. Det var episoden med børnehavebørnene til nyjægerjagten et fremragende eksempel på.
dyr_lil
Hvad var udbyttet af dagens jagt? På den afsluttende vildtparade lå der kun en rå og en hare. Var der nogen, der var kede af det? Nej, medmindre de skjulte det godt. For ved kaffebordet bagefter var der ingen sure miner eller brok. Udbyttet af dagen måles altså ikke kun i antallet af nedlagte pattedyr og fugle!
For en gruppe nyjægere som os drejer det sig nok ligeså meget om at være med og få oplevelser og erfaringer. Som med så meget andet her i livet, så bliver man ikke verdensmester i jagt fra den ene dag til den næste. Ligesom med god ost, tager det den tid, som det tager!

parade_lil
Henrik Beck er 48 år og har bestået jagtprøven i september 2009.
Siden marts 2008 har han arbejdet som presserådgiver i Danmarks Jægerforbund

Tor Aug 22, 2019 @19:00 - 12:00AM