Jægerne forbereder sig

Af Ole Eriksen, Danmarks Jægerforbund

Mange jægere hygger sig i de jagtfri forårsmåneder med at træne skydning med jagtriffel og haglbøsse – og øver sig på at komme tæt på vildtet med kameraet.
Sigtekikkertens trådkors glider langsomt op på bukkens rødbrune skind lige bag forbenet, op til midt mellem dyrets ryg- og buglinie. Mit åndedræt er dybt og langsomt, helt ind, helt ud, helt ind, halvt ud. Så går skuddet.
Rekylen får jagtriflen til at hoppe lidt, idet kuglen flyver mod målet. Bukken står der stadig, og i løbet af kort tid går næste skud. Det tredje skud får heller ikke bukken til at falde, og da femte skud er gået, sænker jeg riflen.
Det kunne lyde som en grim oplevelse. Men der er ingen grund til panik, for bukken er af papir og klæbet op på en træplade, og kikkerten viser, at samtlige skud er ”dræbende”.
Vi er på skydebanen for at indskyde riflen, og træne med den, så den buk, jeg forhåbentlig får en skudchance til i løbet af foråret eller sommeren, får en hurtig død. Indskydning af jagtriflen, og træningsskydning er et par af de aktiviteter, vi jægere dyrker her i forårstiden. Indskydningen skal sikre, at riflen rammer der, hvor man sigter.
Det er sjovt at skyde, og man bliver i hvert fald ikke en ringere skytte af at øve sig. På skydebanen møder man gamle bekendte, og vi har alle en historie at fortælle om den buk, vi skød – eller måske netop ikke skød – i sidste sæson.
Og så er der jo lige det med selve riflen. Mange af os er våbeninteresserede. For os er det ikke nok, at riflen kan sende et projektil afsted imod vildtet.
Riflens fabrikat, model og ikke mindst kaliber er vigtig for os. For enkelte er disse emner nærmest en religion, for andre er det interessant, men så heller ikke mere, og for en tredje gruppe, er det fuldstændig ligegyldigt. De vil bare have våben, der fungerer, og ret beset er det vel også det vigtigste.
Klar! Lyden udløser en lerdue, der suser gennem luften. Når sigtekornet glider op i lerduens bane, overhaler den, og pegefingeren krummes om aftrækkeren, skal der kun være en tanke i skyttens hoved; at smadre genstanden, der kløver luften med en hastighed som en gråand på træk. Måske rammer skuddet, måske gør det ikke. Under alle omstændigheder er det sjovt, og vi lærer af det. Er man begynder, eller vil man bare gerne blive bedre med haglbøssen, er der som regel en instruktør i nærheden.
Det er god træning at skyde lerduer. Flugtskydning er også en sport. En sport, hvor danske skytter har hjembragt olympiske medaljer af det pureste guld. De dygtigste skytter kan skyde 40 lerduer med 40 skud. Den slags resultater kræver talent, træning og en fantastisk koncentrationsevne. De fleste af os når aldrig i nærheden af den slags resultater, men det er heller ikke nødvendigt for at blive en bedre skytte på jagten.
Langsomt går det hen ad skovvejen. Hunden går ved min venstre side. Han er lige så spændt som jeg selv. Kikkerten bruges flittigt, og vi lytter koncentrerede. Lyden af en kvist, der knækker, kan måske fortælle os, hvor bukken er.
Noget brunt bevæger sig mellem unge graner, det er bukken, der stadig er i den efterhånden godt slidte vinterpels. Denne gang er det en rigtig, levende buk. Han har ikke mærket os, men der er for mange grene og kviste imellem os og bukken, så vi må nærmere. Ned på albuer og knæ – og fremad med et øje på bukken og et på de skarpe sten i græsset langs skovvejen. Hunden er lagt af, her kommer træningen i at forholde sig roligt virkelig til sin ret.
Et kvarter har det taget at kravle de sidste 30 meter. Afstanden er ikke ret stor – højst 15 meter. Den sorte plet midt i sigtet klæber sig fast lige bag bukkens skulderblad. Et lille tryk på en knap gør den sorte plet rød. Pegefingeren er helt klar. Vente, vente, nu! Aftræk. Klik, siger det, og bukken rejser hovedet; han er ikke helt klar over, hvorfra lyden kom. Kameraet klikker igen et par gange, før han springer bort. Det perfekte foto er i hus.
Bukkejagten begynder først den 16. maj ved solopgang, men derfor kan man jo godt øve sig og få nogle gode billeder

Tor Sep 26, 2019 @18:00 -
Tor Okt 03, 2019 @18:30 - 12:00AM